Téměř každý desátý uživatel prozradí svoje heslo

První čtvrtek v květnu slaví odborníci na kyberbezpečnost jako Světový den hesel. Při té příležitosti stojí za to připomenout varovné statistiky.

„Všichni víme, že hesla jsou problém. V našich phishingových kampaních nám devět procent uživatelů prozradí svoje jméno a heslo,“ říká David Pícha, náš obchodní manažer.

Phishing je metoda sociálního inženýrství, kterou v rámci penetračního testování provádějí etičtí hackeři, a zjišťují, jak velkým rizikem jsou pro firmu její vlastní zaměstnanci. Phishing spočívá v zasílání e-mailových zpráv, které vypadají důvěryhodně a snaží se vylákat z uživatelů citlivé informace, jako jsou právě přístupy do počítačů nebo aplikací, nebo je svádějí ke kliknutí na potenciálně nebezpečný odkaz. Podle statistik Integry v průměru 36 % lidí proklikne nabídnutý link bez rozmyslu.

Etičtí hackeři se často vydávají ve velkých společnostech například za interní IT helpdesk a zkoušejí ostražitost zaměstnanců i po telefonu. Takové metodě se říká vishing (jde o zkratku slov voice phishing). „Po telefonu jsme víc než dvakrát úspěšnější než při phishingovém testu. Lidé důvěřují vymyšlenému příběhu, aniž by si uvědomili, že vlastně nevědí, s kým mluví,“ varuje Pícha.

Experti na kyberbezpečnost nabízejí celou řadu varovných skutečností, například:

  • 60 % lidí používá stejné heslo na více webech
  • 47 % lidí přiznává, že používá hesla stará nejméně pět let
  • 13 % používá stejné heslo na všech webech a zařízeních, která vlastní
  • 91 % lidí ví, že by neměli heslo používat opakovaně, ale 59 % přiznává, že to stejně dělá

 

„Firmy by měly naučit zaměstnance používat správce hesel a nastolit zero-trust přístup, který počítá s tím, že zaměstnanec útoku podlehne,“ doporučuje specialista na kyberbezpečnost David Pícha. Princip nulové důvěry dává uživatelům přístup jen s nutnými oprávněními a jen na potřebnou dobu.

Po získání přístupových údajů zaměstnance se hacker snaží dostat co nejhlouběji do sítě a například pomocí ransomware útoku zašifrovat data. Tento typ útoku (bez šifrování samozřejmě) často simulujeme penetračním testem a zjišťujeme tak jeho případné následky. „Důležitou součástí prevence je i neustálé vzdělávání ‒ jednou ročně to opravdu nestačí,“ uzavírá expert.

Phishing je technika odchytávání citlivých údajů na internetu. Phishingová kampaň vyjde řádově na desítky tisíc korun, úplný penetrační test v závislosti na velikosti firmy stojí statisíce korun, chrání ale před mnohamilionovými škodami.

Autor článku

David Pícha

David Pícha

David je u nás zodpovědný za oddělení kybernetické bezpečnosti. Ve volném čase byste ho našli na fotbalovém hřišti, v indické restauraci nebo u grafu akcií a kryptoměn.

Request for sample report of test results

Žadost o vzorovou zprávu výsledků z testu